Read the UN Resolutions on The Cyprus Problem Read the Convention Relating to the Regime of the Straits (24 July 1923) Read the Convention Relating to the Regime of the Straits (24 July 1923)
HR-Net - Hellenic Resources Network Compact version
Today's Suggestion
Read The "Macedonian Question" (by Maria Nystazopoulou-Pelekidou)
HomeAbout HR-NetNewsWeb SitesDocumentsOnline HelpUsage InformationContact us
Sunday, 22 December 2024
 
News
  Latest News (All)
     From Greece
     From Cyprus
     From Europe
     From Balkans
     From Turkey
     From USA
  Announcements
  World Press
  News Archives
Web Sites
  Hosted
  Mirrored
  Interesting Nodes
Documents
  Special Topics
  Treaties, Conventions
  Constitutions
  U.S. Agencies
  Cyprus Problem
  Other
Services
  Personal NewsPaper
  Greek Fonts
  Tools
  F.A.Q.
 

Athens News Agency: News in Greek, 09-09-22

Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next Article

From: The Athens News Agency at <http://www.ana.gr/>

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  • [01] Το σπίτι κοντά στη θάλασσα
  • [02] "Η πριγκίπησα και ο πρόεδρος"

  • [01] Το σπίτι κοντά στη θάλασσα

    "Η Γαλήνη, το βικτοριανό εκείνο σπίτι, κόκκινο Πομπηίας, μου έδωσε για πρώτη φορά, ύστερα από πολλά χρόνια, το αίσθημα του στερεού σπιτιού, όχι της προσωρινής κατασκήνωσης: αυτής της πραμάτειας που πήρα τη συνήθεια να νομίζω πως δεν κατασκευάζεται πια. Είχε και ένα μουσικό κασονάκι με πέντε-έξι σκοπούς της εποχής που οι παππούδες μας ήταν ώριμοι άντρες". Γ. Σεφέρης. Μια σκηνοθεσία για την Κίχλη, 27 Δεκεμβρίου 1949.

    Στον παραλιακό δρόμο του Πόρου, στην περιοχή μεταξύ Μικρού Νεώριου και Άσπρου Γάτου, όλα δείχνουν ένα κόκκινο σπίτι. Τη βίλα Γαλήνη, την κομψή νεοκλασική βίλα που φιλοξένησε συγγραφείς και καλλιτέχνες.

    Η "Γαλήνη" ήταν ένα παλιό οικογενειακό σπίτι του 19ου αιώνα, χτισμένο στην κορυφή ενός πευκόφυτου λόφου, είχε μαγευτική θέα προς την ήρεμη λιμνοθάλασσα που σχηματίζεται ανάμεσα στον Πόρο και τον Γαλατά. Το "Κόκκινο Σπίτι", όπως το έλεγαν οι ντόπιοι γιατί είχε ένα σκούρο ρόδινο χρώμα, είχε βεράντες για τη σκιά και μυστικές γωνίες στον κήπο. Φιδογυριστά μονοπάτια οδηγούσαν τους παραθεριστές ως την κατακάθαρη θάλασσα, που σε ορισμένα σημεία της γινόταν σμαραγδένια, από τα πεύκα που έριχναν τη σκιά τους μες στο νερό. Επόπτευε τα πλοία που περνούσαν και το ηλιοβασίλεμα γινόταν κόκκινο και χρυσό. Τις προμήθειες τις έφερναν στο σπίτι συνήθως με βάρκες απ' τον Πόρο.

    Η "Γαλήνη" ήταν εκ πρώτης όψεως μια ερασιτεχνική προσπάθεια. Το σπίτι ανήκε στην Αμαρυλλίδα Δραγούμη, αδερφή της Μαρώς Σεφέρη. Εκείνη είχε την ιδέα να μετατρέψει το αρχοντικό σε "πανσιόν". Τα οκτώ δωμάτια του σπιτιού στολίστηκαν με οικογενειακά έπιπλα. Οι κοινόχρηστοι χώροι επίσης. Τα βάζα είχαν κάθε μέρα μπουκέτα ολόκληρα φρέσκα λουλούδια. Τα σεντόνια και οι λινές πετσέτες κεντητές μάρκες. Οι καμαριέρες ήταν ελαφροπάτητες, ευγενικές και πάντοτε...εν στολή. Ο Πλάτων Καράββας, παλαιός χρηματιστής και φανατικός κηπουρός, έφτιαξε μέσα σε λίγο καιρό ένα μαγευτικό περιβόλι.

    Μόλις τελείωσε η "Γαλήνη", όπως αφηγείται η Άλεξ Ζάννου, εγγονή της Ιουλίας Δραγούμη, αμέσως γέμισε. Η οικογένεια, οι συγγενείς, οι καλεσμένοι, πηγαινοέρχονταν συνεχώς. "Δε θυμάμαι φορά που να μην κάθισαν τουλάχιστον δέκα άτομα στο τραπέζι της τραπεζαρίας, χωριστά τα παιδιά και η υπηρεσία στην κουζίνα. Πάνω από χίλιοι άνθρωποι πέρασαν από τη Γαλήνη. Συχνά. η Ιουλία Δραγούμη δάνειζε τη ``Γαλήνη`` σε νιόπαντρα ζευγάρια, συγγενών και γνωστών, για το μήνα του μέλιτος". Ο Ελευθέριος Βενιζέλος επισκέφθηκε το σπίτι μια φορά και κάθισε στο μαρμάρινο κιονόκρανο στην ανατολική γωνιά της ταράτσας.

    Τα σχέδια του σπιτιού ανατέθηκαν στον Αναστάσιο Μεταξά, έναν από τους καλύτερους αρχιτέκτονες της εποχής. Το κτήμα κόστισε 150 χρυσές δραχμές της εποχής και το σπίτι με την ταράτσα και την επίπλωση 60.000 χρυσές δραχμές. Η ταράτσα χρειάστηκε πολλούς και δαπανηρούς εκβραχισμούς, καθώς και επιχωματώσεις με χώμα που μεταφέρθηκε από άλλα σημεία.

    Ο θεμέλιος λίθος τοποθετήθηκε στις 12 Ιανουαρίου 1894. Τοποθετήθηκε και ένα ηλιακό ρολόι έξω από το BOW WINDOW του σαλονιού (κλάπηκε προ μερικών ετών), καθώς και το όνομα "ΓΑΛΗΝΗ". Το όνομα διάλεξε η Ιουλία λόγω της άκρας ηρεμίας της θάλασσας στον κόλπο του Πόρου, ιδίως νωρίς το πρωί.

    Η ασπροκίτρινη πέτρα που χρησιμοποιήθηκε για τα αγκωνάρια ήλθε από την Αίγινα. Η κοκκινωπή πέτρα στη βάση του σπιτιού και στη μεγάλη σκάλα προέρχεται από το νταμάρι του Πόρου. Οι μαλτεζόπλακες στα μπαλκόνια και την ταράτσα αγοράσθηκαν στην Αθήνα, αλλά τις έφερναν τότε από τη Μάλτα.

    Το σπίτι φωτιζόταν με λάμπες πετρελαίου και οινοπνεύματος στο κάτω πάτωμα, στις κρεβατοκάμαρες είχε κεριά και στη γωνιά της σκάλας μια κανδήλα που έκαιγε όλη τη νύχτα. Η κανδήλα ήταν ένα ποτήρι με νερό και δύο δάχτυλα λάδι και το φιτίλι καμωμένο από ένα φυτό που το λένε κοινώς λυχναράκι ή λουμίνι και που το επιστημονικό του όνομα είναι "Βαλλωτή" ή "Λυχνίτης". Φυτρώνει στα γύρω βουνά.

    Όλη η διαμόρφωση του περιβολιού και του βουνού σχεδιάσθηκε από τον Δημήτρη Δραγούμη. Είχε φέρει από την Ιταλία ειδικά περιοδικά, διότι, όπως ήταν τότε η μόδα για τα εξοχικά σπίτια, η "Γαλήνη" είναι νεοκλασικό κτίσμα, τύπου ιταλικής βίλας. Σιγά-σιγά, εκεί που είχε μόνο βράχια, σκαμμένα χώματα, θάμνους και αγκάθια, κτίστηκαν ξηρότοιχοι, ανοίχτηκαν μονοπάτια και φυτεύτηκαν λουλούδια.

    Στο βουνό υπήρχαν χαρουπιές, σχίνα, θυμάρια, μυρτιές, κουνουκλιές, αγριοελιές κ.ά. Πολύ λίγα ρείκια, διότι το χώμα δεν είναι κατάλληλο, μεταφέρθηκαν όμως πολλά ρείκια από άλλες περιοχές του Πόρου και το φθινόπωρο το βουνό ήταν διάσπαρτο από ανθισμένους λιλά μυρωδάτους θάμνους. Μόνο τρία έχουν μείνει. Τα κυκλάμινα (CYCLAMEN GRAECUM), είναι το είδος που έχουμε, υπήρχαν πάντοτε αυτοφυή στο βουνό, αλλά έφεραν και άλλα από τον Προφήτη Ηλία του Πόρου. Ευδοκιμούν στη "Γαλήνη" καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο λουλούδι.

    Ο δρόμος σταματούσε στην πόρτα του περιβολιού. Μπροστά στο σπίτι είχε βραχάκια, μία εξέδρα που προχωρούσε αρκετά μακριά μέσα στη θάλασσα για να πλευρίζουν οι βάρκες και πιο δυτικά μια μικρή αμμουδιά με ταμαρίσκους. Η ξύλινη καμπίνα, όπου με μεγάλη επισημότητα φορούσαν τα μπανιερά τους και ξαναντυνόντουσαν μετά το μπάνιο, στηριζόταν με πασσάλους μέσα στη θάλασσα. Μετά το 1920 καταργήθηκε, αφού οι "μοντέρνοι καιροί" δεν θεωρούσαν πια άσεμνο να κατεβείς από το σπίτι έτοιμος για βουτιά.

    Ο Σεφέρης ήταν από τους πιο τακτικούς παραθεριστές. Στην ηρεμία της "Γαλήνης" ξεκαθαρίζει τα χαρτιά του για τον Καβάφη. Εκεί σημειώνει τις σκέψεις του για το ναυάγιο της "Κίχλης" (η Κίχλη ήταν ένα μικρό βοηθητικό πλοίο του στόλου το οποίο άραζε συνήθως μπροστά στο σπίτι). Από το ρομαντικό σπίτι που γνωρίζει δόξες στη δεκαετία 1950-60 περνούν όμως και άλλοι. Αδελφός της Καράββα είναι ο ζωγράφος Αντωνιάδης από την Πόλη. Ο ίδιος όπως και η ανιψιά της Έλλη Σολομωνίδη ζωγραφίζουν το παλιό αρχοντικό σε όλη του την αίγλη και απ' όλες τις απόψεις του. Ανάμεσα σε άλλους που πέρασαν από τη "Γαλήνη", ήταν ο Κώστας Παρθένης, ο Καραγάτσης, ο Κοσμάς Πολίτης, ο Τσαρούχης, ο Χατζηκυριάκος - Γκίκας και ο Μίλτος Σαχτούρης. Από ξένους ο Γεώργιος Χόρτον, ο Μαρκ Σαγκάλ, ο Χένρι Μίλερ, η Γκρέτα Γκάρμπο, ο Τζέιμς Μέριλ, ο Πήτερ Γκρέι, που απολαμβάνουν "τη μοναξιά και τη σιγαλιά της τοποθεσίας".

    Το βιβλίο επισκεπτών

    Όταν η "Γαλήνη" έκλεισε η Μαρίκα Καράββα έβρισκε χαρά να διηγείται για τις μέρες του Πόρου στα νέα παιδιά. Ο πιο πιστός ακροατής της ήταν ο Στάθης Βλαχάκος. Συνδεόταν με την οικογένειά του φιλικά. Τον ήξερε από μικρό. Και καθώς τον ενδιέφερε η ζωγραφική, όπως και η μουσική και η λογοτεχνία, του έλεγε ιστορίες ατέλειωτες για τα πρόσωπα που πέρασαν από εκεί. Για τους ξένους καλλιτέχνες, για τους Έλληνες συγγραφείς. Για τις κουβέντες που έκαναν κάτω από το φεγγαρόφωτο στη βεράντα και τέλειωναν όταν καμιά φορά στην άλλη άκρη του ορίζοντα άρχιζε να χαράζει η αυγή.

    Πολλές φορές φυλλομετρούσε μαζί του το "λεύκωμα" κι έδειχνε μία-μία τις σελίδες στις οποίες διάσημοι παραθεριστές είχαν σημειώσει δυο λόγια ή είχαν κάνει κάποιο σκίτσο που συνόψιζε τις εμπειρίες του ελληνικού καλοκαιριού. Ένα μαβί βουνό, διάφανο, όπως γίνονταν καμιά φορά τα βουνά τ' απέναντι από τον Πόρο. Ένα φλογάτο ιβίσκο, με όλη την ένταση του αυγουστιάτικου πρωινού.

    Στη "Καθημερινή" στις 19 Ιουνίου 1988 δημοσιεύεται μέρος του λευκώματος. Μια ζωγραφιά του Τσαρούχη με έναν ναύτη ασκεπή, στίχοι του Σεφέρη. Ο Καραγάτσης έχει βάλει το 1958 την εντυπωσιακή υπογραφή του. Θεσπέσιο να μένεις στη "Γαλήνη" κι ακόμα ωραιότερο να ξαναγυρίζεις, γράφει ο Άγγελος Γριμάνης τον Αύγουστο του '51. Ο Γιώργος Αθάνας σημειώνει εμμέτρως: "Όποιος έρχεται στον Πόρο τ' όνειρο του ξεδιαλύνει και λαμβάνει θείο δώρο την ξενία στην Γαλήνη..."

    Η Δόμνα Σαμίου, άγνωστο από ποια παρόρμηση της στιγμής, έχει τον Οκτώβριο του 1957 σημειώσει σε βυζαντινή παρασημαντική πα, βου, γα, δε, κε, ζω, νι, πα. Κι από κάτω δύο στίχους του Σεφέρη: "Το δάσος στέκει ρηγηλό της νύχτας αντιστήλι κι είναι η σιγή τάσι αργυρό που πέφτουν οι στιγμές..." Η Μαρία Καλλιγά, η Ειρήνη Ηλιοπούλου, η Μαρία και η Ελένη Λεβίδη, η Ειρήνη Μπογδάνου, η Ειρήνη και ο Κώστας Μαλάμος, ο ζωγράφος Καρποντίνης, ο Ν.Α. Πρωτονοτάριος, ο Λάμπρος Ευταξίας, υπογράφουν στο βιβλίο μαζί με την Άλις Τόμσον, τον Γιώργο Συρίγο, τον Ντέσμοντ, τον Άντονι Μέρφι, τον Μίλερ. Και κάποιες μέρες του 1954, ο Γιάννης Τσαρούχης έχει ζωγραφίσει έναν ναύτη με θερινή στολή...

    Το σπίτι κοντά στη θάλασσα, η ρομαντική βίλα Γαλήνη, γλύτωσε από πολέμους, πληγώθηκε από τις πυρκαγιές και "στερήθηκε" πολλά από τα ιστορικά της κειμήλιά στην κλοπή του 2004. Σήμερα αποτελεί ιδιωτική κατοικία. Και αν γέρασε και πάλιωσε, τη χάρη της και την αρχοντιά της την κρατά, β¦"γιατί τα σπίτια, λένε, πως πεισματώνουν εύκολα σαν τα γυμνώσεις".

    Κείμενο: Γ. Σεφεριάδης

    [02] "Η πριγκίπησα και ο πρόεδρος"

    Ο μυστικός έρωτας ενός Γάλλου ηγέτη με μία δυστυχισμένη Βρετανίδα πριγκίπισσα, είναι το θέμα ενός μυθιστορήματος που έχει γράψει ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας, Βαλερί Ζισκάρ Ντ΄Εστέν. Ο χαρακτήρας της πριγκίπισσας στο έργο του Βαλερί Ζισκάρ Ντ΄Εστέν θυμίζει την πριγκίπισσα Νταϊάνα και πριν καν κυκλοφορήσει το βιβλίο έχουν αρχίσει οι φήμες.

    "Η πριγκίπισσα και ο πρόεδρος" είναι ο τίτλος του μυθιστορήματος, που θα εκδοθεί τον επόμενο μήνα και ήδη έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις για το κατά πόσο στηρίζεται σε γεγονότα, ή αποτελεί καθαρή μυθοπλασία.

    Ο Ζισκάρ Ντ΄Εστέν, που διετέλεσε πρόεδρος της Γαλλίας από το 1974 έως το 1981, ονομάζει τον Γάλλο ηγέτη που πρωταγωνιστεί στο μυθιστόρημά του, Ζακ Ανρί Λαμπερτιέ και η πρωταγωνίστριά του είναι η πριγκίπισσα Πατρίτσια του Κάρντιφ.

    Ο ένας συναντά τον άλλο σε ένα επίσημο δείπνο στο παλάτι του Μπάκιγχαμ και η όμορφη πριγκίπισσα σύντομα αποκαλύπτει στον Γάλλο ηγέτη τη δυστυχία της, σύμφωνα με αποσπάσματα του βιβλίου, που δημοσιεύονται στην εφημερίδα Φιγκαρό.

    "Περίπου δέκα μέρες πριν από το γάμο μου, ο μελλοντικός μου σύζυγος ήλθε και μου είπε ότι είχε ερωμένη και ότι είχε αποφασίσει να εξακολουθήσει να τη συναντά και μετά το γάμο μας", λέει η πριγκίπισσα Πατ, απόσπασμα που θυμίζει τη σχέση του πρίγκιπα Καρόλου με τη Νταϊάνα.

    Το βιβλίο περιέχει και αποσπάσματα που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως αποτύπωση των επιθυμιών του συγγραφέα, όπως η ευχή να κερδίσει ο ήρωάς του, ο πρόεδρος Λαμπερτιέ, την εκλογική μάχη για δεύτερη προεδρική θητεία. Ο Ζισκάρ Ντ΄Εστέν είχε χάσει τις εκλογές για την παραμονή του στην προεδρία λίγες εβδομάδες πριν από τον γάμο της Νταϊάνα με τον πρίγκιπα της Ουαλίας.

    Πάντως πριν καν κυκλοφορήσει το βιβλίο έχει προκαλέσει συζητήσεις. Το βασικό ερώτημα είναι κατά πόσο στη μυθοπλασία περιέχονται και πραγματικά γεγονότα. Φημολογία που την πυροδοτεί και μία λιτή αναφορά στην αρχή του βιβλίου:"Η υπόσχεση τηρήθηκε" . Εξίσου αινιγματικός και ο τρόπος με τον οποίο κλείνει το μυθιστόρημα. Γράφει ο συγγραφέας: "Μου ζήτησες την άδεια για να σου επιτρέψω να γράψεις την ιστορία σου", μου είπε εκείνη. "Σου τη δίνω, αλλά πρέπει να μου υποσχεθείς κάτι..."

    Η εφημερίδα Φιγκαρό γράφει ότι το βιβλίο θα προκαλέσει αναταράξεις. "Μυθοπλασία ή πραγματικότητα; Μόνο ο πρώην πρόεδρος κρατά το κλειδί για αυτή την ιστορία", γράφει η εφημερίδα.

    Ο Ζισκάρ Ντ ΄Εστέν ήταν μόλις 55 χρόνων όταν έχασε τη μάχη στις εκλογές και υπάρχουν φωτογραφίες από συναντήσεις του με την πριγκίπισσα Νταϊάνα ακόμα και μετά την αποχώρησή του από την προεδρία. Σε μία από αυτές τις φωτογραφίες μάλιστα, από το αρχείο του Ρόιτερ, η πριγκίπισσα Νταϊάνα χαμογελά με έκδηλη χαρά στον Ζισκάρ.

    Η Νταϊάνα σκοτώθηκε σε αυτοκινητικό δυστύχημα στο Παρίσι, το 1997, μαζί με τον φίλο της, Ντόντι αλ Φαγιέντ. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, ο Ζισκάρ και η σύζυγός του ήταν οι πρώτοι που έστειλαν λουλούδια στο νοσοκομείο όπου είχε μεταφερθεί η "Λέιντι Ντι".


    Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next Article
    Back to Top
    Copyright © 1995-2023 HR-Net (Hellenic Resources Network). An HRI Project.
    All Rights Reserved.

    HTML by the HR-Net Group / Hellenic Resources Institute, Inc.
    ana2html v2.01 run on Tuesday, 22 September 2009 - 6:30:22 UTC