Visit our archive of Documents on Greece & the Former Yugoslav Republic of Macedonia (FYROM) Read the Convention Relating to the Regime of the Straits (24 July 1923) Read the Convention Relating to the Regime of the Straits (24 July 1923)
HR-Net - Hellenic Resources Network Compact version
Today's Suggestion
Read The "Macedonian Question" (by Maria Nystazopoulou-Pelekidou)
HomeAbout HR-NetNewsWeb SitesDocumentsOnline HelpUsage InformationContact us
Sunday, 22 December 2024
 
News
  Latest News (All)
     From Greece
     From Cyprus
     From Europe
     From Balkans
     From Turkey
     From USA
  Announcements
  World Press
  News Archives
Web Sites
  Hosted
  Mirrored
  Interesting Nodes
Documents
  Special Topics
  Treaties, Conventions
  Constitutions
  U.S. Agencies
  Cyprus Problem
  Other
Services
  Personal NewsPaper
  Greek Fonts
  Tools
  F.A.Q.
 

Athens News Agency: News in Greek, 09-09-11

Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next Article

From: The Athens News Agency at <http://www.ana.gr/>

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  • [01] Έκτακτο δελτίο της ΕΜΥ
  • [02] Δημοσκόπηση της Public Issue
  • [03] Εγκύκλιος για τους ετεροδημότες
  • [04] Εγκαίνια του Προαστιακού της Θράκης
  • [05] Οι Ηπειρώτες μάστορες της πέτρας
  • [06] Επίσκεψη στον Πύργο
  • [07] Το πρώτο κουδούνι
  • [08] Για δεύτερη θητεία
  • [09] Αντιμέτωπη με τη Γερμανία

  • [01] Έκτακτο δελτίο της ΕΜΥ

    Έκτακτο δελτίο πρόγνωσης επικίνδυνων καιρικών φαινομένων εξέδωσε η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία.

    Ισχυρές βροχές και καταιγίδες προβλέπονται τις επόμενες 36 ώρες κατά τόπους στην ανατολική και νότια Ελλάδα. Ειδικότερα τα φαινόμενα αυτά θα επηρεάσουν την Κρήτη, την περιοχή των Κυθήρων, τις νότιες Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και πιθανώς: τις νότιες περιοχές της Μεσσηνίας και της Λακωνίας, την ανατολική Μαγνησία, τις βόρειες Σποράδες, την Εύβοια, την ανατολική Στερεά (συμπεριλαμβάνονται οι βόρειες και ανατολικές περιοχές της Αττικής) και αργότερα τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου.

    Αύριο, τα έντονα καιρικά φαινόμενα θα περιοριστούν στα νησιά του βόρειου και ανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα και από το μεσημέρι θα εξασθενήσουν.

    [02] Δημοσκόπηση της Public Issue

    Με 5,5 ποσοστιαίες μονάδες προηγείται το ΠΑΣΟΚ έναντι της ΝΔ, σύμφωνα με δημοσκόπηση της Public Issue για τον τ/σ ΣΚΑΪ.

    Στην πρόθεση ψήφου η ΝΔ συγκεντρώνει ποσοστό 35,5%, το ΠΑΣΟΚ 41%, το ΚΚΕ 8,5%, ο ΣΥΡΙΖΑ 4%, ο ΛΑΟΣ 7% και οι Οικολόγοι Πράσινοι 2%. Το 2% των ερωτηθέντων απαντά άλλο κόμμα, άκυρο, λευκό ή αποχή.

    Στην παράσταση νίκης, το 72% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η κάλπη θα αναδείξει νικητή το ΠΑΣΟΚκαι το 14% τη ΝΔ. Το υπόλοιπο 14% δεν εκφράσει εκτίμηση για το εκλογικό αποτέλεσμα.

    Με βάση τον ισχύοντα εκλογικό νόμο, αυτά τα ποσοστά θα έδιναν 151 έδρες στο ΠΑΣΟΚ, 96 στη ΝΔ, 23 στο ΚΚΕ, 19 στο ΛΑΟΣ και 11 στο ΣΥΡΙΖΑ.

    Η δημοσκόπηση διενεργήθηκε μεταξύ 7 και 8 Σεπτεμβρίου σε δείγμα 1.001 ατόμων.

    [03] Εγκύκλιος για τους ετεροδημότες

    Σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών που εκδόθηκε εν όψει των επικείμενων βουλευτικών εκλογών , οι ετεροδημότες ψηφίζουν στον τόπο διαμονής τους, τους συνδυασμούς και τους υποψήφιους της εκλογικής περιφέρειας, στους βασικούς εκλογικούς καταλόγους της οποίας είναι εγγεγραμμένοι.

    Ανάλογα με τον αριθμό των ετεροδημοτών μπορούν να συσταθούν αμιγή ή μεικτά εκλογικά τμήματα.

    Αμιγή εκλογικά τμήματα δημιουργούνται όταν ο αριθμός των ετεροδημοτών που προέρχονται από την ίδια βασική εκλογική περιφέρεια είναι μεγάλος.

    Μεικτά εκλογικά τμήματα δημιουργούνται όταν ο αριθμός των ετεροδημοτών από διάφορες βασικές εκλογικές περιφέρειες είναι μικρός.

    Ειδικότερα, στα μεικτά εκλογικά τμήματα ψηφίζουν ετεροδημότες, προερχόμενοι από περισσότερες της μιας βασικές εκλογικές περιφέρειες.

    Οι εκλογείς που περιλαμβάνονται στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους ετεροδημοτών, απαγορεύεται να ψηφίσουν στο Δήμο ή την Κοινότητα, στους βασικούς εκλογικούς καταλόγους των οποίων είναι εγγεγραμμένοι.

    Οι αντιπρόσωποι της δικαστικής αρχής των μεικτών εκλογικών τμημάτων ετεροδημοτών, οφείλουν αμέσως, το ίδιο βράδυ, μετά το πέρας της ψηφοφορίας, να μεταφέρουν οι ίδιοι και να παραδώσουν τον εκλογικό σάκο στο Εφετείο της έδρας του τμήματος.

    Η άμεση αυτή μετάβαση στο Εφετείο είναι επιβεβλημένη, προκειμένου να γίνει από το Εφετείο η διαλογή των ψήφων και έτσι να διαβιβαστούν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα τα αποτελέσματα των μεικτών εκλογικών τμημάτων στα πρωτοδικεία των βασικών εκλογικών περιφερειών.

    [04] Εγκαίνια του Προαστιακού της Θράκης

    Νέα δεδομένα στο συγκοινωνιακό σκηνικό της Ακριτικής Θράκης, δημιουργεί η λειτουργία του προαστιακού σιδηροδρόμου, ο οποίος θα εξυπηρετήσει χιλιάδες κατοίκους των ακριτικών νομών, παρέχοντας τους φθηνές, γρήγορες και ασφαλείς μετακινήσεις.

    Τα εγκαίνια του Προαστιακού Θράκης πραγματοποιήθηκαν χθες, σε μία λιτή τελετή, παρουσία πλήθους εκπροσώπων της πολιτικής, της τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και της οικονομικής και κοινωνικής ζωής της Θράκης.

    Στο σιδηροδρομικό δίκτυο μήκους περίπου 120 χιλιομέτρων, ο Προαστιακός ενώνει μεταξύ τους τις τρεις ακριτικές πρωτεύουσες της Θράκης, καθώς και τα κυριότερα ημιαστικά κέντρα των τριών νομών. Σε συνδυασμό και με τα καθημερινά διαπεριφερειακά δρομολόγια από Αθήνα και από Θεσσαλονίκη, τα 8 νέα δρομολόγια του νέου Προαστιακού Θράκης δημιουργούν ένα πλήρως αποδοτικό και ανταγωνιστικό πλέγμα δρομολογίων.

    Με χρόνους διαδρομής που δεν υπερβαίνουν τα 33 λεπτά για το τμήμα Ξάνθη - Κομοτηνή και τα 58 λεπτά για το τμήμα Κομοτηνή - Αλεξανδρούπολη, καθώς και με το χαμηλό κόμιστρο που ξεκινά από 0,80 β¬, το τρένο αναδεικνύεται πλέον σε κύριο μέσο μεταφοράς για τους πολίτες των περιοχών της Θράκης.

    [05] Οι Ηπειρώτες μάστορες της πέτρας

    Έχτισαν κάστρα και πολιτείες, εκκλησίες με τρούλους και εξάγωνα κωδωνοστάσια σε ένα παιγνίδισμα της δαιμόνιας τέχνης τους. Τζαμιά και υψηλούς μιναρέδες, παλάτια για τους μπέηδες και τους αγάδες. Αρχοντικά, βρύσες και δεξαμενές στεγανές. Μύλους, φούρνους, πέτρινα πηγάδια, πύργους και υδραγωγεία, γεφύρια μονότοξα και πολύτοξα που ο θεατής μένει έκθαμβος μπροστά στο κάλλος και τη μεγαλοπρέπεια των κτισμάτων ή έντρομος από την τόλμη των Μετεώρων όπου η λαϊκή αρχιτεκτονική μετεωρίστηκε σε δυσθεώρητα ύψη. Κατασκεύασαν έργα ιδιωτικά, έργα δημόσια, ταπεινά και δοξασμένα στο χρόνο με μια γηγενή αρχιτεκτονική αισθητική και αξιώθηκαν να γίνουν μύθος και δημοτικό τραγούδι.

    Όλα αυτά με λιθανάγλυφα κάθε είδους απόληξης, όπου εκφραζόταν ένας ολόκληρος κόσμος γούστου, καημού και τρυφερότητας των μαστόρων της Ηπείρου. Τα έργα τους, σκορπισμένα επί αιώνες σε τόπους κοντινούς, αλλά και σε χώρες μακρινές, μιλούν από μόνα τους για τις αρχιτεκτονικές τους αρετές και την καλλιτεχνική τους αξία.

    Η τέχνη της πέτρας

    Οπως σημειώνει ο λαογράφος Βασίλης Μάργαρης, στην Ήπειρο για ποικίλους λόγους, που συναρτώνται κυρίως με τις γεωγραφικές παραμέτρους της - την ορεινή και δασώδη της σύνθεση, το πέτρινο και άγονό της έδαφος -, "ο πληθυσμός στράφηκε κατά τους τελευταίους αιώνες σε συγκεκριμένη επαγγελματική τροχιά, διέπρεψε και συχνά πρώτευσε στη χώρα μας σε πολλούς τομείς των δημιουργικών εκείνων τεχνών που βρίσκονται στα κράσπεδα της καλλιτεχνικότητας και συγχρόνως ανήκουν στην παράδοση του τόπου μας".

    Η χέρσα και άγονη γη τους ψηλά στον Γράμμο και τον Σμόλικα σε συνάρτηση με μια ποικιλία γεωγραφικών και κοινωνικών παραγόντων - συνεχείς πληθυσμιακές μετακινήσεις, επιδρομές, κλπ- στάθηκε η βασική αιτία να εγκαταλείψουν οι κάτοικοι των χωριών κατά τον 16ο αιώνα την κτηνοτροφία και τη γεωργική καλλιέργεια και να στραφούν σε άλλες, περισσότερο προσοδοφόρες απασχολήσεις, σε τεχνικές δραστηριότητες όπως η επεξεργασία της πέτρας, η ξυλογλυπτική και η αγιογραφία που μπορούσαν να εξασκήσουν μακριά από τα σπίτια τους και τα χωριά τους.

    Οργανώνονταν, έτσι, σε συνεκτικές ομάδες με συγγενικό τις περισσότερες φορές βάθρο, (μπουλούκια, συνάφια, τσούρμο, ή νταϊφάδες) και με μια, συγχρόνως εξειδικευμένη βάση (χτίστες, ξυλουργοί, σιδεράδες, νταμαρτζήδες, κλπ) και ταξίδευαν στην Ήπειρο, τη Θεσσαλία, τη Μακεδονία και μετά έφταναν ως τα Βαλκάνια, την Περσία, την Ινδία και ως την Αφρική, ακόμη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

    Οι μάστορες

    "Όλη τους η τέχνη ήταν μία λέξη: αργά. Όσο πιο αργά δούλευαν, τόσο πιο καλοί μάστοροι ήταν. Τραγουδούσαν και σφύριζαν στο πελέκημα για να ξεχνιούνται και να μη βιάζονται. Γλεντούσαν την αργάδα τους. Θυμάμαι τον πατέρα μου που 'λεγε: ``μια ζουρλοτσουκανιά, μια μέρα δουλειά``, μια άσχημη καλεμιά ήθελε παραπάνω ώρες δουλειά", διηγείται ο μάστορας Δήμος Φλίνδρης.

    Αυτός ο ντόπιος λαϊκός τεχνίτης, ο κούδαρης, ο Ηπειρώτης τεχνίτης ταξιδευτής, υπήρξε ο σιωπηρός, αφανής δημιουργός του εθνικού οικοδομήματος και ακολούθησε, θαρρείς από ένστικτο, μια μέθοδο σοφή. Αντί να αγνοήσει τη φύση, να την κοντράρει, προτίμησε να συνδιαλέγεται μαζί της.

    Οι τεχνίτες, οι "Φίλοι του Θεού" όπως τους αποκαλούσαν οι Τούρκοι, απολάμβαναν της υπόληψης και του σεβασμού και από τον λαό και από τον Τούρκο κυρίαρχο. Κινιόντουσαν ελεύθερα και την ευθύνη της ζωής τους την είχαν οι τοπικοί άρχοντες, μπέηδες και αγάδες, εξαιτίας της ιδιαίτερης ειδίκευσής τους. Το ωράριο εργασίας τους ήταν εξαντλητικό για αυτό και όλοι τους ήταν ξερακιανοί, αδύνατοι, ηλιοκαμένοιβ¦σπαθάτοι.

    Οι άνθρωποι αυτοί ήταν σκληραγωγημένοι ορεινοί πληθυσμοί με τροχισμένο το μυαλό τους από την έλλειψη αγαθών που με φειδώ τους παρείχε η άγονη πατρίδα τους Τους διάκρινε το οξύ πνεύμα, αλλά και η παρατηρητικότητα και η φιλεργία και υπομονή για να αντιμετωπίσουν τις ποικίλες αντιξοότητες της ζωής. Ήταν οικονόμοι, τίμιοι στις συναλλαγές τους, φιλήσυχοι και νομοταγείς. Ήταν φιλοσκώμμονες, φιλοπαίγμονες, ευφυολόγοι, που από την έλλειψη οποιασδήποτε μορφώσεως έφταναν στη χοντρή σάτιρα. Ασκούσαν σαν τεχνίτες την "τέχνη των τεχνών" την αρχιτεκτονική, που πλαισιώνεται στο φυσικό περιβάλλον, από όπου εμπνέεται ο λαϊκός τεχνίτης. Έκαναν, όπως είπαμε, την καταλληλότερη επεξεργασία και χρήση των υλικών, που συναντούσαν στους τόπους της εργασίας τους και σύμφωνα με τις τοπικές συνθήκες και τις ανάγκες φύτευαν εκεί τα αυθόρμητα αρχιτεκτονικά σχέδια, που γεννούσε η ιδιοφυία τους, βοηθούμενοι από τη μακρινή και ένδοξη παράδοση.

    Τα μπουλούκια

    Οι μάστορες της πέτρας, οι Κουδαραίοι κιοπρουλήδες όπως τους αποκαλούσαν από τη συνθηματική τους γλώσσα (κούδα=πέτρα) που "β¦χτούσανε τον κόσμο όλο, χτούσανε και τα γιοφύρια του", "βαστούσαν" από τις πράες, μυριοδασωμένες και πολύβρυσες πλαγιές του Γράμμου από τα χωριά των "Κουδαρέων", τα χωριά των κτιστών, τα ξακουστά Μαστοροχώρια της Πυρσόγιαννης, της Βούρμπιανης.

    Οργανωμένοι σε παρέες δουλειάς, τα περίφημα μπουλούκια, "όργωναν" την Ελλάδα, αλλά και κάθε γωνιά της Βαλκανικής και έχτιζαν εκκλησιές, σπίτια, τζαμιά, καμπαναριά, αρχοντικά, κάστρα, μύλους, χάνια και γεφύρια.

    Τα μπουλούκια των μαστόρων - οι συντεχνίες - στηρίζονταν λειτουργικά στο εθιμικό δίκαιο, σε άγραφους, αυστηρούς κανόνες και σε μια απαράβατη ιεραρχία: μαθητούδια, τσιράκια, καλφάδες, αρχικαλφάδες, μάστοροι. Στην κορυφή επικεφαλής του μπουλουκιού βρισκόταν ο πρωτομάστορας (αρχιμάστορας) ο οποίος έπρεπε να συγκεντρώνει συγκεκριμένες ικανότητες και δεξιότητες. Να είναι ευρηματικός, οργανωτικός, σχεδιαστής με καλλιτεχνικό ένστικτο και δημιουργική εικαστική εκφραστικότητα, να έχει τολμηρή φαντασία, να είναι καπάτσος στην εκτέλεση δύσκολων εργασιών, αλλά και στο παζάρεμα της δουλειάς. Τα έργα του χαράζονταν επί τόπου με μόνο μέτρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Το χρήσιμο, το απαραίτητο. Ο ίδιος φρόντιζε για την εξεύρεση εργασίας, την πληρωμή των μαστόρων και επιστατούσε γενικά στο μπουλούκι. Εργαζόταν και αυτός συχνά στα θεμέλια της οικοδομής, στις προσόψεις και στις γωνιές που "κλείδωναν" τα αγκωνάρια. Τα θεμέλια της οικοδομής, ο "μπινάς" στα τούρκικα, ήταν πολύ υψηλή υπόθεση για να την αφήσει στους άλλους μάστορες. Αν τα θεμέλια ήταν η βάση της ζωής του έργου του λαϊκού τεχνίτη, οι προσόψεις, οι γωνίες, ήταν η βιτρίνα, η δόξα της δουλειάς του.

    Οι ανειδίκευτοι εργάτες, τα τσιράκια του μπουλουκιού, έφτιαχναν τη λάσπη και κουβαλούσαν με το πηλοφόρι την ειδική ξύλινη σκάφη που λεγόταν γκοβάτ, γι' αυτό και λέγονταν γκοβατζήδες.

    Άλλη εργασία των μαθητευόμενων ήταν να σπάνε και να κουβαλούν με τα ζώα τις πέτρες, ασβέστη και άμμο, αγκωνάρια ή πρέκια (ανώφλια) και κατώφλια για πόρτες και παράθυρα, και να μαθαίνουν κοντά στους μαστόρους την τέχνη, το ζανάτι (ζανατζής=τεχνίτης).

    Δούλευαν στους διατεταγμένους χώρους της εργασίας από την ανατολή του ήλιου μέχρι τη δύση, πότε χωρίς φαΐ, που ήταν πάντα υπολογισμένο στο μεροκάματό τους. Δούλευαν με τα υλικά που είχε κάθε τόπος και το αυτοσχέδιο λατομείο. Δούλευαν περιοδικά από τις αποκριές μέχρι το Νοέμβρη, οπότε και γύριζαν στο "μεμλεκέτι", την ιδιαίτερη πατρίδα τους.

    Οι περισσότεροι ήταν τελείως αγράμματοι, χωρίς την παραμικρή μηχανική γνώση. Και όμως ο πρωτομάστορας ήταν ο αρχιτέκτονας του έργου.

    Κατά τις απανωτές εξορμήσεις τους για δουλειά χρησιμοποιούσαν τη συνθηματική γλώσσα, τα κουδαρίτικα, για να μην τους καταλαβαίνουν οι εκάστοτε εργοδότες και γενικά οι τρίτοι. Έτσι "Κούφιο" ήταν η οικοδομή, "Κριτσέλης" το αποχωρητήριο, "Θοδώρα" το τσίπουρο, "Μαυρομάτες" οι ελιές και "Απαλό" το λάδι.

    Οι μαστόροι εκτός από τα εργαλεία τους έριχναν στο δερμάτινο σάκο τους το τσόκι, το σφυρί, που στα διαλείμματα της δουλειάς το περνούσαν στο ζωνάρι. Το τσόκι ήταν το πρώτο εργαλείο που κληροδοτείται από πατέρα σε παιδί, συμβολίζοντας τη μετάβαση της τέχνης από τη μια γενιά στην άλλη.

    Χρησιμοποιούσαν το τούβλο και το κεραμίδι στα βαλτώδη και τους κάμπους, τις πέτρες και τις πλάκες από μαρμαρυγιακό σχιστόλιθο στα ορεινά και τα πετρώδη, και τα άφθονα ξύλα των δασών, για τις ξυλοδεσιές, όπου έχτιζαν ξερολιθιά δίχως λάσπη. Και είναι να απορεί κανείς πως στέριωσαν τριώροφα αρχοντικά με ξερολιθιά. Η στερεότητα των τοίχων εξηγείται με τη σωστή κατασκευή τους, τη δυνατότερη έδραση και το καλύτερο συναρμολόγημα των λίθων.

    Ο αποχωρισμός

    Η αναχώρηση των μπουλουκιών γινόταν συνήθως την άνοιξη και συγκεκριμένα Καθαροδευτέρα και η επιστροφή το φθινόπωρο. Την Τρίτη δεν ξεκινούσε κανένας γιατί το είχαν για γρουσουζιά. Ο τόπος του αποχωρισμού όπου γινόταν το ξεπροβόδισμα θύμιζε ατμόσφαιρα αρχαίας τραγωδίας. "Ντέρτι" και "μαντήλα" λεγόταν το σημείο του μισεμού. Γυναίκες που μοιρολογούσαν, άντρες που δάκρυζαν στη γωνία, μανάδες και πατεράδες - γέροι - με βαριά καρδιά, σχολιαρόπαιδα, συγγενείς και χωριανοί και ο παπάς που ευλογούσε το τελευταίο κολατσιό των ξενιτεμένων και το πολύμηνο ταξίδι, προσδοκούσαν όλοι και προσεύχονταν γοργά να διαβεί ο καιρός, να γυρίσουν οι άντρες καλά και "καζαντισμένοι" (ματσωμένοι). Μαντήλια που ανέμιζαν και έπειτα οι γυναίκες γύριζαν στο σπίτι τοποθετώντας πάνω στις εξώπορτες μικρά κλαριά από κρανιές και κέρδους και σταυροκοπούμενες με ευχές για τους ταξιδεμένους.

    Τα Μαστοροχώρια

    Η από πατέρα σε παιδί διαδοχή της τέχνης έκανε να μεταδοθεί αυτή σε χωριά και ευρύτερες περιφέρειες χωριών που φημίστηκαν ως Μαστοροχώρια. Αυτά είναι τα μαστοροχώρια στην περιφέρεια Δεβόλη - Κορυτσάς - Όπαρι, που μάστορες από εκεί έχτισαν μαζί με ντόπιους από το Πεντάλοφο της Κοζάνης και το Μπελκαμένι της Φλώρινας, κυρίως τη Δυτική Μακεδονία. Μαστοροχώρια της Κολιώνιας, πέρα από τον Αώο, την Μπόροβα, Ρεχόβα, Στίκα, Σκοροβότι, Γκοστιβίτσι, ορθόδοξοι αλβανόφωνοι που έχτισαν τα ψηλοκρεμαστά Μοναστήρια του Αγίου Όρους και των Μετεώρων. Μετά τα Μαστοροχώρια των Τζουμέρκων και τα Μαστοροχώρια των Χουλιαράδων.

    Τέλος, τα ξακουστά Μαστοροχώρια της Κόνιτσας με τη Βούρμπιανη, την Πυρσόγιαννη, τη Στράτσανη, την Καστάνιανη, το Κεράσοβο, το Κάντσικο, τα Ζέρμα, τη Μόλιστα και τα τόσα άλλα χωριά με τους φημισμένους μαστόρους του που ξεσυνερίζονταν πως χτίσανε τον κόσμο όλο.

    Δρόμοι και περάσματα στα Μαστοροχώρια

    Μέχρι και τον εμφύλιο που έγιναν οι πρώτοι αυτοκινητόδρομοι, η συγκοινωνία στα Μαστοροχώρια της Κόνιτσας παρέμενε πρωτόγονη. Οι περισσότεροι δρόμοι ήταν μονοπάτια που είχαν δημιουργηθεί με το συχνό πέρασμα των ζώων. Τα μόνα μέσα συγκοινωνίας ήταν τα ζώα, γαϊδούρια και μουλάρια. Τα γεφύρια ήταν ελάχιστα και όταν οι χείμαρροι κατέβαζαν νερό, συνέβαιναν συχνά μοιραία δυστυχήματα. Η κατάσταση αυτή επέβαλε σχεδόν πλήρη απομόνωση στα χωριά και οικονομία αυτάρκειας με χαμηλό βιοτικό επίπεδο.

    Τρόπος εργασίας - "μπαξίσια"

    Όλες οι εργασίες οποιουδήποτε οικοδομήματος γίνονταν εξ ολοκλήρου από το μπουλούκι ή την παρέα: από την εξόρυξη της πέτρας μέχρι την αποπεράτωση του έργου. Ένα ολόκληρο μελισσολόι πηγαινοερχόταν ακατάπαυστα όλη μέρα. Βασικά υλικά τους ήταν η πέτρα, η λάσπη από νερό, άμμος και ασβέστης. Και για να "δένει" περισσότερο το υλικό, κυρίως στην κατασκευή γεφυριών, πρόσθεταν ασπράδι αυγού ή τρίχες ζώων. Τα απαραίτητα και χρήσιμα εργαλεία πολλά και ποικίλα: το καλέμι, το σφυρί, το αλφάδι, το τρίγωνο, η αρίδα, το μακόνι, η γωνιά, το τσοκαντήρι, το σκεπάρνι, ο κολαούζος, το ματσακόνι, η τσάπα, το πριόνι και το πηλοφόρι.

    Σε κάθε έργο και ιδιαίτερα στην οικοδομή, δύο ήταν οι πιο σημαντικές στιγμές: τα θεμέλια και η στέγη. Στα θεμέλια διαβαζόταν από τον παπά αγιασμός. Στο πρώτο αγκωνάρι χάραζαν έναν σταυρό και κάτω από την πέτρα έβαζαν μεταλλικό νόμισμα. Ακουλουθούσαν κεράσματα από το νοικοκύρη και τους συγγενείς του, τα οποία ήταν "τυχερά" των μαστόρων. Επίσης, έκοβαν σφάγια και με το αίμα ράντιζαν τα θεμέλια. Το αφεντικό ετοίμαζε και το πρώτο "ζιαφέτι" (τραπέζι - γλέντι). Το δεύτερο "ζιαφέτι" προσφερόταν όταν το χτίσιμο έφτανε στο πάτωμα και το τρίτο στο τέλος της δουλειάς.

    Η πιο συγκινητική στιγμή και για το νοικοκύρη και για τους μαστόρους ήταν όταν το σπίτι έφτανε στη σκεπή. Εδώ υπήρχε μια ολόκληρη τελετή που ονομαζόταν "μπαξίσια" ή "μαντιλώματα": Οι μαστόροι έστηναν δύο μεγάλους ξύλινους σταυρούς αντικριστά πάνω στη στέγη και έδεναν σκοινί τεντωμένο για να κρεμούν τα "μπαξίσια" (δώρα) του αφεντικού, των συγγενών και των φίλων. Αυτά ήταν συνήθως υφάσματα, πουκάμισα, πετσέτες, μαντίλια, όλα για τους μαστόρους που τα μοιράζονταν μεταξύ τους.

    Ο πρωτομάστορας ή ένας άλλος βροντόφωνος τεχνίτης, παίρνοντας καθένα δώρο του, προσφωνούσε με τόνο μελωδικό, ενώ οι άλλοι μαστόροι χτυπούσαν με σκεπάρνια ή σφυριά πάνω στα ξύλα για να σιγοντάρουν αυτόν που έλεγε:

    "Εεεε, καλώς όρισε το μπαξίσι του β¦.(το όνομα του δωρητή) που έφερε για την αγάπη του προς το αφεντικό και την εκτίμηση στους μαστόρους. Να ζήσει, να χαίρεται τα παιδιά του και ό,τι επιθυμεί.

    Όσα λουλούδια του Μαγιού

    Και φύλλα έχουν τα δέντρα,

    Χόρταρα της γης, άμμος της θάλασσας,

    Ψάρια του γιαλιού και ποταμοί μεγάλοι,

    Τόσα καλά και αγαθά να του δώκει ο Θεός.

    Ευχαριστούμε για το δώρο τουβ¦."

    Έργα και ημέρες

    Οι κατασκευές και τα έργα των μαστόρων της Κόνιτσας είναι τόσα πολλά και ποικίλα, ώστε δίκαια έμεινε η φράση ότι αυτοί "έχτισαν τον κόσμο".

    Ύψωσαν λαμπρά μοναστήρια όπως: η μονή της Ζέρμας, η μονή Στομίου, η μονή της Παναγιάς Μολυβδοσκέπαστης, περίτεχνες εκκλησίες όπως: του Αγίου Νικολάου Πυρσόγιαννης και πλήθος άλλες, καμπαναριά όπως στη Φιλιππιάδα και στη Δημητσάνα, σεράγια πασάδων στο χώρο της Ηπείρου και της Αλβανίας, σπίτια αρχοντικά και απλά. Γεφύρια καταπληκτικά, αιωρούμενα πάνω από ορμητικά ποτάμια: μονότοξα όπως της Κόνιτσας, δίτοξα όπως του Κάντσικου και τρίτοξα όπως του Ζαγορίου. Πέτρινες βρύσες, συνήθως στο κέντρο του χωριού, τόπο συνάντησης των γυναικών για άντληση νερού ή για πλύσιμο των ρούχων. Έφτιαξαν μύλους, φούρνους και πέτρινα πηγάδια, αναγκαία στην καθημερινή τους ζωή. Ακόμα και φάρους έκτισαν όπως αυτός στο Λουτράκι στο Ηραίο ακρωτήριο, και από τις αρχές του 20ού αιώνα έβαλαν τη σφραγίδα τους σε πολλά έργα της Αθήνας, όπως η αποπεράτωση του ναού της Παναγιάς Χρυσοσπηλιώτισσης, η πρόσοψη της Εθνικής Τράπεζας, το νοσοκομείο "Ευαγγελισμός". Έργο Κονιτσιωτών μαστόρων είναι και το ρολόι της πλατείας των Ιωαννίνων, η Παρηγορήτισσα της Άρτας και άλλα. Στις ΗΠΑ (Ντιτρόιτ) και στην Περσία ηπειρώτες μαστόροι έκαναν εργασίες διάνοιξης σιδηροδρομικών γραμμών ή έκτισαν γέφυρες.

    Γεφύρια

    Δύο φόβους είχε πάντα ο Ηπειρώτης. Από τη μια τους ληστές και από την άλλη το κακό συναπάντημα με αδιάβατα ποτάμια. Και αν για τους πρώτους δεν μπορούσε να κάνει τίποτε, για τα δεύτερα, ονειρευότανε γεφύρια πέτρινα που έπρεπε βέβαια να στήσει μόνος τους.

    Για τους Κουδαραίους μάστορες το χτίσιμο του γεφυριού αποτελούσε ξεχωριστή περίπτωση. Τα έργα τους δεν προέρχονταν από κανένα σχεδιαστήριο, αλλά χαράζονταν επί τόπου με μόνο μέτρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Τα έργα των λαϊκών αρχιτεκτόνων μαρτυρούν επιμέλεια, γνώση και πείρα στοχαστικού καλλιτέχνη. Και οι αρετές αυτές τους έδιναν το αίσθημα του μέτρου σε σημείο που η προσωπικότητά τους δεν επηρέασε αυτάρεσκα το δημιούργημά τους. Αν η αυταπάρνηση αυτή της προσωπικότητάς τους σβήνει τη μνήμη των λαϊκών αρχιτεκτόνων, δίνει ωστόσο στα έργα τους αξία ιστορική που ριζώνει και ταυτίζεται με την εθνική κληρονομιά.

    Μονότοξα, δίτοξα, πολύτοξα, γεφύρια ηπειρώτικα, δημιουργήματα που βρίσκονται στην παράδοση του τόπου μας. Πέτρινα όλα τους και θολωτά, "καδραρισμένα στην αιωνιότητα του πλατάνου", λαϊκές κατασκευές από τους περίφημους μαστόρους, τους άρχοντες της πέτρας που βρήκαν το σωστό μέτρο, με αποτέλεσμα να μετουσιωθούν σε έργα τέχνης.

    Αυτά τα γεφύρια απλωμένα στην Ελλάδα και ειδικά στην Ήπειρο με το τόσο άγριο και άγονο τόπο, εμπλούτισαν και προέκτειναν το ηπειρώτικο τοπίο. Επειδή ακριβώς δεν υπήρξαν ξένα πρότυπα και πειρασμός για μίμηση, αλλά και ούτε τα τεχνικά εκείνα μέσα, κρατήθηκε η σχέση χώρου και δημιουργημάτων του ανθρώπου, τοπίου και γεφυριού. Τα πετρογέφυρα τα χαρακτηρίζουν η ποικιλία μορφών και η ένδειξη φαντασίας του λαϊκού τεχνίτη.

    "Τα έργα των λαϊκών αρχιτεκτόνων μαρτυρούν επιμέλεια, γνώση και πείρα στοχαστικού καλλιτέχνη. Φανερώνουν την πίστη, την αγάπη και το σεβασμό που έτρεφαν προς την τέχνη τους. Και οι αρετές αυτές τους έδιναν το αίσθημα του μέτρου σε σημείο που η προσωπικότητά τους δεν επηρέασε αυτάρεσκα το δημιούργημα τους, ούτε δέσποζε σε βάρος της ουσιαστικής αξίας του έργου", όπως σημειώνεται στη "Λαϊκή Ελληνική Αρχιτεκτονική" του Πάνου Νικολή Τζελέπη.

    Σύμφωνα με το Αρχείο Ηπειρώτικων Γεφυριών, ο αριθμός γεφυριών που έχουν καταγραφεί και μελετηθεί στον ευρύτερο χώρο της Ηπείρου είναι 431, εκ των οποίων στον νομό Ιωαννίνων φτάνουν τα 295.

    "Όσα έμαθα να μάθεις και όσα έπαθα να πάθεις"

    Οι έγγραφες μαρτυρίες για την καταγωγή των αείμνηστων κτητόρων - μαστόρων είναι ελάχιστες. Δεν κυνήγησαν την υστεροφημία και έτσι δεν διασώθηκε το "εποίει", εκτός κάποιας χρονολογίας που συνήθιζαν να σκαλίζουν στα υπέρθυρα των σπιτιών.

    Αν όμως τα γραπτά τεκμήρια είναι ελάχιστα, άφθονες είναι οι παραδόσεις.

    Τα παλαιότερα πέτρινα σπίτια της Στερεάς Ελλάδας, της Εύβοιας, της Θεσσαλίας, της Μακεδονίας, της Θράκης, της Μικράς Ασίας κτίσθηκαν κατά το πλείστον από Ηπειρώτες, τόνιζε ο ιστορικός Κώστας Φαλτάιτς. Οι Κουδαραίοι τεχνίτες από την Κόνιτσα καυχιόντουσαν ότι τα παλιότερα και τα καλύτερα σπίτια και τα δημόσια μέγαρα της Αθήνας και του Πειραιά τα έκτισαν αυτοί. Ο τύπος του στρερφογάλαρου σπιτιού, με τοξωτές αψίδες στις πόρτες και τα παράθυρα, είναι ασφαλώς Ηπειρώτικος.

    "Τα μπουλούκια των μαστόρων κοντά στα 1935, είχαν λιγοστέψει. Είχε σπάσει το παλιό, δεν έβγαζαν λεφτά. Λιγόστεψαν και οι καλοί πελεκάνοι. Σα να πούμε στέρεψε η πηγή. Από εκεί και ύστερα κανένας δεν έμαθε πελέκημα. Μόνο μπετά και καλούπια ξέρουν οι καινούργιοι μάστοροι. Στα χαμένα, δεν είναι τέχνη τα τσιμέντα. Τότε που λες και με το Μεταξά ύστερα, χάλασαν τα μπουλούκια, χάλασε και η τέχνη και άρχισε ο καθένας να δουλεύει για πάρτη τουβ¦." ( διήγηση του μάστορα Τάκη Γκουντή, 1974).

    "Ο μέλλων για να δημιουργήσει νεοελληνική αρχιτεκτονική ας ρωτήσει τους καλφάδες (Κάλφας= ο πρακτικός αρχιτέκτονας στα τουρκικά), ας συμβουλευτεί πρώτα αυτούς που στα χωριά και το σχέδιο δίνουν και χτίζουν σπίτια, ας τους ρωτήσει με ποιο τρόπο χτίζουν και έπειτα ας προσπαθήσει να τελειοποιήσει την τέχνη τους" (Ι. Δραγούμης, Νεοελληνικός πολιτισμός.

    Το Μουσείο Ηπειρωτών Μαστόρων

    Σκαρφαλωμένα πάνω από την πόλη της Κόνιτσας με κατεύθυνση προς βορρά απλώνονται τα ξακουστά Μαστοροχώρια, Με θέα την κορυφή του Σμόλικα ο δρόμος οδηγεί στα αριστερά για το μεγαλύτερο χωριό των Μαστοροχωρίων την Πυρσόγιαννης.

    Λίγο πιο πάνω από την κεντρική πλατεία, το δίπατο πέτρινο κτίριο του παλαιού σχολείου της Πυρσόγιαννης, που χτίστηκε το 1927 και ανακαινίστηκε πρόσφατα, στεγάζει το Εθνολογικό Μουσείο Ηπειρωτών Μαστόρων, το οποίο αποτελεί μια σημαντική συνεισφορά στην άγνωστη ιστορία των Ηπειρωτών μαστόρων της πέτρας.

    Το Μουσείο περιλαμβάνει σπάνιο υλικό από την τεχνική, τη μυστική γλώσσα (τα κουδαρίτικα), τα δρομολόγια, τα εργαλεία, τα συμφωνητικά και τις κατασκευές των μαστόρων της πέτρας. Το υλικό που εκτίθεται στο Μουσείο Μαστόρων της Πέτρας της Πυρσόγιαννης αποτελεί μια συστηματική καταγραφή της τοπικής αρχιτεκτονικής, των υλικών κάθε περιοχής και των αισθητικών ρευμάτων των τριών τελευταίων αιώνων στα Βαλκάνια.

    Στο Μουσείο σήμερα γίνονται έργα συντήρησης και αναμένεται σύντομα να ανοίξει για το κοινό. Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθυνθούν στο Δημαρχείο Μαστοροχωρίων με έδρα την Πυρσόγιαννη. Τηλ. (26550) 31269, 31112 Μουσείο (26550) 31297

    Κείμενο: Σεφεριάδης Γ.

    [06] Επίσκεψη στον Πύργο

    Στο Πύργο θα μιλήσει το βράδυ ο κ. Γ. Καρατζαφέρης. Το πρωί, ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, θα επισκεφθεί το 6ο Βιοκλιματικό Σχολείο στο Παλαιό Φάληρο.

    Υποψήφιος με το ΛΑΟΣ στη Β΄ Πειραιώς, θα είναι ο πρώην διεθνής ποδοσφαιριστής Γιώργος Ανατολάκης, όπως ανακοινώθηκε μετά τη συνάντησή του με τον πρόεδρο του κόμματος, Γιώργο Καρατζαφέρη.

    "Χαίρομαι που ο Γ. Ανατολάκης θα δώσει μαζί μας τη σκληρή μάχη της 4ης Οκτωβρίου. Εμείς όλοι θα παίξουμε επίθεση και εκείνος θα αναλάβει την άμυνα, και ιδιαίτερα την άμυνα ενάντια στα προβλήματα που περικλείουν τη νεολαία μας. Ξέρει καλύτερα απβ τον καθένα τα νέα παιδιά, μια που τα παιδιά τον αγαπάνε και υπήρξε ίνδαλμα όχι μόνο στον Ολυμπιακό, εξ ου και η κάθοδός του στη Β΄ Πειραιά, αλλά και σαν αθλητής της Εθνικής Ελλάδος", δήλωσε ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ και υποσχέθηκε "εκπλήξεις" μέχρι την επόμενη Τρίτη, τελευταία ημέρα υποβολής υποψηφιοτήτων.

    Εξάλλου, έγινε γνωστό ότι ο Ηλίας Ψινάκης δεν θα είναι τελικά υποψήφιος με τον ΛΑΟΣ στις προσεχείς εθνικές εκλογές.

    "Με τον κ. Ψινάκη διερευνήσαμε την δυνατότητα της καθόδου του στις προσεχείς εκλογές. Ο χρόνος επωάσεως της ιδέας δεν ήταν αρκετός για τελικές αποφάσεις", δήλωσε ο κ. Καρατζαφέρης και πρόσθεσε:

    "Ο ΛΑΟΣ, επιμένει στην άποψη του για την προσέγγιση των μη πολιτικοποιημένων πολιτών, ιδιαιτέρως νεοτέρων ηλικιών με την επιστράτευση ατόμων που έχουν απήχηση σε αυτόν τον χώρο. Η Δημοκρατία θα δοκιμαστεί στο προσεχές διάστημα. Όσο περισσότερο είναι απλωμένη τόσο περισσότερο θα αντέξει στις προκλήσεις της Νέας Τάξης Πραγμάτων".

    [07] Το πρώτο κουδούνι

    «Kανονικά θα ανοίξουν τα σχολεία, αλλά εάν υπάρξει ανάγκη, θα πρέπει να μη φοβηθούμε να τα κλείσουμε», τόνισε ο υπουργός Yγείας, Δημήτρης Aβραμόπουλος, μετά τη συνεδρίαση του Eθνκού Συμβουλίου Πανδημίας Γρίπης και σημείωσε ότι από την ως τώρα εμπειρία με τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, η κατάσταση είναι ελεγχόμενη.

    Ωστόσο, αναλόγως του αριθμού των κρουσμάτων σε ένα σχολείο, η ειδική επιστημονική επιτροπή του Yπουργείου θα αποφασίζει αν θα κλείνει μία τάξη, ή ολόκληρο το σχολείο. Aντίθετα, με το πρώτο κρούσμα θα κλείνουν τα σχολεία παιδιών με ειδικές ανάγκες (ιδιωτικά και δημόσια) και μάλιστα τα υπόλοιπα παιδιά θα λαμβάνουν προληπτική αγωγή με αντιιικά φάρμακα.

    H καθηγήτρια Παθολογίας, λοιμωξιολόγος, Ελένη Γιαμαρέλου, δήλωσε ότι η απόφαση να μην κλείσουν τα σχολεία βασίστηκε στο παράδειγμα των HΠA και της Aυστραλίας. Άλλωστε, αν λαμβανόταν απόφαση να μην ανοίξουν τα σχολεία, τα παιδιά θα έπρεπε να παραμείνουν στο σπίτι για τουλάχιστον δύο μήνες, έως ότου εμβολιαστούν, κάτι που είναι δύσκολο να τηρηθεί. Eπίσης, η απόφαση δικαιολογείται από το γεγονός ότι γίνεται λόγος για «ελαφριά πανδημία».

    O υπουργός τόνισε ότι σε κάθε περίπτωση θα υπάρχει συνεχής αξιολόγηση των δεδομένων και θα λαμβάνονται οι απαραίτητες αποφάσεις. Υπογράμμισε δε, πως ελπίζει «να μην υπάρξουν τριγμοί για τη νέα γρίπη προεκλογικά, γιατί το θέμα πρέπει να μείνει έξω από πολιτικές αντιπαραθέσεις».

    Σημειώνεται τα επιβεβεβαιωμένα κρούσματα της νέας γρίπης ξεπέρασαν στην Ελλάδα τις 2.000. Σύμφωνα με το KEEΛΠNO, 105 νέα περιστατικά επιβεβαιώθηκαν εργαστηριακά την τελευταία εβδομάδα ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των κρουσμάτων σε 2101. «H δραστηριότητα της γρίπης βρίσκεται σε ελαφρώς μειωμένα επίπεδα, συγκριτικά με την προηγούμενη εβδομάδα», ανακοινώθηκε από το Κέντρο.

    Τηλεφωνική γραμμή 1550

    Το Υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο των μέτρων πρόληψης κατά της διασποράς της γρίπης σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας της τηλεφωνικής γραμμής με αριθμό «1550» από σήμερα, ημέρα έναρξης της φετινής σχολικής χρονιάς.

    Η νέα τηλεφωνική γραμμή στελεχώνεται από επιμορφωμένο προσωπικό και στοχεύει στην παροχή ενημέρωσης προς την εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς και προς όλους τους φορείς αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων

    Σε ετοιμότητα το Υπουργείο Παιδείας

    Η γενική γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας Νίκη Γκοτσοπούλου, αφού ευχήθηκε καλή χρονιά, δήλωσε ότι το Υπουργείο με τις Κεντρικές και Περιφερειακές Διευθύνσεις του, προέβη σε όλες τις ενέργειες που απαιτούνται, ώστε να λειτουργήσουν όλες οι σχολικές μονάδες της χώρας. Το Υπουργείο εξακολουθεί να εργάζεται συστηματικά και υπεύθυνα και να παρακολουθεί στενά τις ανάγκες που δημιουργούνται καθημερινά προκειμένου να προχωρήσει απρόσκοπτα η λειτουργία των σχολείων της χώρας.

    Για την ομαλή λειτουργία των σχολείων, το Υπουργείο έχει ήδη ζητήσει εξαίρεση από την ειδική Επιτροπή του Συμβουλίου της Επικρατείας, έτσι ώστε να ολοκληρωθεί έγκαιρα η διαδικασία για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και τις άλλες κατηγορίες. Η πρώτη φάση της διαδικασίας ολοκληρώθηκε πριν από την προκήρυξη των εκλογών και αναμένεται, μετά την εξαίρεση να ολοκληρωθεί και η δεύτερη φάση.

    Έως και σήμερα έχει αποσταλεί το σύνολο των τίτλων των βιβλίων που είναι απαραίτητα για την έναρξη της σχολικής χρονιάς σε ποσοστό 95% των σχολείων της Επικράτειας. Οι αποστολές συνεχίζονται μέχρι την ολοκλήρωσή τους.

    Το ενημερωτικό υλικό για τη νέα γρίπη βρίσκεται ήδη στα σχολεία της χώρας από σήμερα και αύριο θα μοιραστεί σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες.

    Όσον αφορά στο υλικό που σχετίζεται με την καθημερινή υγιεινή στα σχολεία, οι διευθυντές έχουν ήδη προβεί στην αγορά του. Όπου παρατηρηθούν ελλείψεις ή προβλήματα με τις Σχολικές Επιτροπές και τους Δήμους. Το Υπουργείο είναι έτοιμο να αποστείλει υλικό υγιεινής τάχιστα μέσω των αποθεμάτων του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων».

    Απαντώντας σε ερώτηση αν πίσω από τις καταγγελίες περί ελλείψεων ορισμένων εκπαιδευτικών υπάρχουν πολιτικές επιδιώξεις, και λόγω της προεκλογικής περιόδου, τόνισε: «Ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, δεν πιστεύουμε ότι υπάρχουν τέτοιες ακραίες πολιτικές σκοπιμότητες εν όψει των εκλογών, τουλάχιστον στον χώρο της Παιδείας. Παρ' όλα αυτά, τις τελευταίες ημέρες όμως , παρατηρείται επίδειξη τέτοιου είδους συμπεριφοράς. Δηλαδή, αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση. Αυτή την ώρα, αυτά τα αξιολογούμε ως μεμονωμένα περιστατικά, περιστατικά κομματικού πατριωτισμού αν θέλετε. Δεν επιθυμούμε, αυτή η κατάσταση πραγματικά να πάρει διάσταση στον χώρο της Παιδείας γιατί, πραγματικά, και η αντιπολίτευση και όλα τα κόμματα μέχρι σήμερα έχουν δείξει όλη την απαιτούμενη ωριμότητα και υπευθυνότητα, τουλάχιστον στο μέρος που αφορά στον Εθνικό Διάλογο και είμαι βέβαιη ότι θα επιδείξουν το ίδιο και τώρα, εν όψει της προεκλογικής περιόδου, στον κρίσιμο τομέα της Παιδείας».

    [08] Για δεύτερη θητεία

    Οι πολιτικές ομάδες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αποφάσισαν να ψηφίσουν στις 16 Σεπτεμβρίου επί της υποψηφιότητας του Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο για μια δεύτερη θητεία ως προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, βάζοντας έτσι τέλος στην αβεβαιότητα που διαρκούσε από την αρχή του καλοκαιριού, δήλωσε ένας εκπρόσωπος του ευρωκοινοβουλίου.

    "Η ψηφοφορία θα πραγματοποιηθεί το μεσημέρι της Τετάρτης, την ερχόμενη εβδομάδα", δήλωσε ο εκπρόσωπος.

    Η απόφαση ελήφθη στη διάρκεια συνόδου στις Βρυξέλλες των προέδρων των πολιτικών ομάδων του ευρωκοινοβουλίου.

    Η πλειοψηφία τους υποστήριξε ότι δεν είναι απαραίτητο να παραταθεί η εκκρεμότητα, ενώ κυρίως οι Πράσινοι και ορισμένοι σοσιαλιστές επιθυμούσαν να προηγηθεί της εκλογής το αποτέλεσμα του επόμενου δημοψηφίσματος στην Ιρλανδία για τη συνθήκη της Λισαβόνας στις 2 Οκτωβρίου.

    Πρόκειται για μια "σαφή απόφαση που στέλνει ένα ισχυρό σήμα στους ευρωπαίους πολίτες", σχολίασε ο πρόεδρος του κοινοβουλίου, ο Πολωνός Γέρζι Μπούζεκ, μέλος της συντηρητικής πολιτικής παράταξης, όπως και ο Μπαρόζο.

    "Σ' αυτούς τους καιρούς της οικονομικής κρίσης, δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να συνεχιστεί ένα πολιτικό κενό" επικεφαλής της Ευρώπης, πρόσθεσε. "Πρέπει να είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε αποφασίζοντας αν ο κ. Μπαρόζο θα είναι ή όχι ο νέος πρόεδρος της Επιτροπής για τα 5 επόμενα χρόνια".

    Ο απερχόμενος πρόεδρος της Επιτροπής Μπαρόζο είναι ο μοναδικός υποψήφιος για τη θέση. Έχει ήδη την υποστήριξη των 27 ηγετών των χωρών της ΕΕ, όμως πρέπει επίσης να εγκριθεί από το Ευρωκοινοβούλιο, όπου η συντηρητική παράταξή του δεν έχει μόνη της επαρκή πλειοψηφία και πρέπει συνεπώς να βρει συμμάχους.

    Ο Μπαρόζο, πρώην πρωθυπουργός της Πορτογαλίας, φαίνεται ότι έχει πλέον εξασφαλίσει μια σχετική πλειοψηφία που είναι αρκετή για να επανεκλεγεί. Όμως ορισμένοι ευρωβουλευτές απαιτούν ήδη, σε περιπτωση που επικυρωθεί η συνθήκη της Λισαβόνας, να διεξαχθεί νέα ψηφοφορία για τον Μπαρόζο, η οποία θα ήταν επικίνδυνη γι' αυτόν, επειδή θα έπρεπε τότε να συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία των βουλευτών, δηλαδή 369, πράγμα πολύ πιο δύσκολο. Στη δεύτερη περίπτωση, αυτοί που απέχουν της ψηφοφορίας --και οι οποίοι αναμένεται ότι θα είναι πολλοί στις τάξεις των σοσιαλσιτών και των φιλελευθέρων, που είναι η δεύτερη και η τρίτη σε μέγεθος πολιτικές ομάδες του ευρωκοινοβουλίου-- υπολογίζονται ντε φάκτο ως ψήφοι κατά.

    [09] Αντιμέτωπη με τη Γερμανία

    Η Εθνική μας ομάδα αντιμετωπίζει σήμερα (17.15) στο Μπιντγκόζ τη Πολωνίας την αντίστοιχη της Γερμανίας, στο πλαίσιο της πρώτης ημέρας της Β' φάσης του Ευρωμπάσκετ 2009.

    Η προϊστορία της Ελλάδας με τη Γερμανία για το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα περιλαμβάνει εφτά αγώνες, με τη γερμανική ομάδα να υπερέχει, με τέσσερις νίκες έναντι τριών της εθνικής μας.

    Συνολικά, η ελληνική ομάδα έχει αντιμετωπίσει 25 φορές τη γερμανική και μέχρι στιγμής έχει το "πάνω χέρι", αφού μετρά 13 νίκες έναντι 12 της γερμανικής.

    Πάντως, τα τελευταία χρόνια η "γαλανόλευκη" έχει πετύχει έξι συνεχείς νίκες, ενώ η τελευταία νίκη των Γερμανών σημειώθηκε το 2001, στο Ευρωμπάσκετ της Τουρκίας.

    Αξιοσημείωτη είναι η νίκη της Ελλλάδας επί της Γερμανίας στον τελικό του Ευρωμπάσκετ 2005 στο Βελιγράδι, όταν η εθνική μας ομάδα αναδείχθηκε πρωταθλήτρια Ευρώπης για δεύτερη φορά στην ιστορία της (η πρώτη φορά ήταν το 1987 στο ΣΕΦ) και ο Παναγιώτης Γιαννάκης έγινε ο πρώτος τεχνικός που κατέκτησε το χρυσό μετάλλιο τόσο ως παίκτης, όσο και ως ομοσπονδιακός προπονητής.

    Την Κυριακή (13/9) το αντιπροσωπευτικό συγκρότημα θα βρει στο δρόμο της τη δεύτερη του Β΄ ομίλου, Ρωσία χωρίς τους Αντρέι Κιριλένκο και Τζέι Αρ Χόλντεν στις 19:15 (ώρα Ελλάδας).

    Ακολουθεί ρεπό τη Δευτέρα και την Τρίτη (15/9) στις 10:00 ώρα Ελλάδας οι Έλληνες διεθνείς καλούνται να ξεπεράσουν το εμπόδιο της 1ης του Β΄ ομίλου Γαλλίας (αήττητη στην πρώτη φάση) που εξασφάλισε μέσω του επιπρόσθετου προκριματικού γύρου την παρουσία της στο Ευρωμπάσκετ "σφραγίζοντας" το 16ο και τελευταίο εισιτήριο.


    Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next Article
    Back to Top
    Copyright © 1995-2023 HR-Net (Hellenic Resources Network). An HRI Project.
    All Rights Reserved.

    HTML by the HR-Net Group / Hellenic Resources Institute, Inc.
    ana2html v2.01 run on Friday, 11 September 2009 - 6:30:33 UTC