ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ (28-07-99)

Αχ! Αυτή η δημοσιότης

Σε πολλά είναι πρωτοπόρο το δελτίο ειδήσεων του SKAI, σε ένα όμως παραμένει αξεπέραστο: τους τίτλους και τους επιθετικούς προσδιορισμούς των διαφόρων μη διάσημων που βγαίνουν στην οθόνη του για να δηλώσουν οτιδήποτε για μία υπόθεση. Προχθές είδαμε, ενώ μιλούσε μια νεαρή κοπέλα, να την προσδιορίζει η φράση στο κάτω μέρος της οθόνης: «πρώην όμηρος λεωφορείου». Τι να πει και το κορίτσι, δεν της πέφτει καν λόγος. Για το μεγάλο κοινό, για τον κόσμο που παρακολουθεί τα δελτία ειδήσεων, δεν είναι τίποτε άλλο παρά μόνον αυτό, δεν έχει καν όνομα, δεν το χρειάζεται, δεν τη γνωρίζουν με αυτό αλλά σαν πρόσωπο μιας τηλεοπτικής παράστασης, ενός δράματος με ευτυχή κατάληξη, σαν «πρώην όμηρο λεωφορείου» έτσι όπως τα παράδοξα ελληνικά της τηλεοπτικής συντομογραφίας μετατρέπουν τη δραματική της περιπέτεια σε στιγμιαίο χιούμορ για το τηλεοπτικό κοινό. Το καλύτερό μου επίσης τέτοιες εποχές είναι τα «νέα» των καναλιών που καταφθάνουν με δελτία Τύπου, όχι εκείνα τα οποία αφορούν το νέο πρόγραμμα και ενδιαφέρουν φυσικά το τηλεοπτικό κοινό, αλλά εκείνα που αφορούν τις κινήσεις των πιο διάσημων προσώπων των καναλιών. Τα «νέα» αυτά μας πληροφορούν το πού θα περάσουν τις διακοπές τους οι διάφοροι, πού θα κάνουν βουτιές, τι θα φάνε, πόσο πολύ θα διασκεδάσουν. Η τάδε στη Μύκονο θα περάσει υπέροχα -δεν είχαμε καμία αμφιβολία, καλά να περνάμε όλοι- και μετά για δέκα ημέρες θα επισκεφθεί το εξωτικό Μπαλί. Η δείνα στην Πάρο θα γλεντήσει και ο δείνα με το σκάφος του θα ψαρέψει και θα το ευχαριστηθεί πολύ. Ενα άλλο δελτίο μας πληροφορεί ότι πολύ καλή σεναριογράφος, μεταγραφή του τηλεοπτικού χώρου που έκανε αίσθηση, αυτόν τον καιρό περνά τις ημέρες της στο μπαλκόνι του πέτρινου εξοχικού της σε όμορφο νησί παρέα με την πένα της και συγγράφει τα επεισόδια της νέας της σειράς. Λέω στο επόμενο δελτίο να μας πληροφορήσουν και αν της πέτυχαν τα γεμιστά, γιατί αυτό είναι το μόνο που δεν μας είπαν και θα μου μείνει η απορία. Βέβαια, αυτός είναι ο κόσμος της τηλεόρασης· ένας κόσμος που πρέπει να βρίσκεται κοντά στο μεγάλο κοινό, πρέπει να το πληροφορεί για τις κινήσεις του να τρέφει τη φυσική ανθρώπινη περιέργεια στο έπακρον, να συνηθίζει το κοινό στον κανιβαλισμό, προσφέροντάς του τις ευχάριστες στιγμές στην αρχή και μετά, όταν ανοίξει η όρεξη, ό,τι τραβάει η καρδιά του, ακόμη και ό,τι κρύβεται κάτω από τα σεντόνια της κρεβατοκάμαρας· αυτά δεν έχουν όρια και είναι αστείο να φαντάζεται οποιοσδήποτε συμμετέχει σε αυτή τη βιομηχανία της διασκέδασης πως θα μπορέσει αν χρειαστεί να βάλει ο ίδιος φρένο όταν εκτρέπεται η κατάσταση και χώνεται ο φακός και η πένα της δημοσιότητας στα πολύ ιδιαίτερά του, γι' αυτό και γίνονται τουλάχιστον φαιδροί εκείνοι που τα βάζουν με διάφορους δημοσιογράφους, οι οποίοι βγάζουν το ψωμί τους γράφοντας τα ιδιωτικά «νέα» των σταρ. Ετσι είναι, όταν αρχίσεις να τροφοδοτείς την πείνα του κοινού με το πόσες βουτιές κάνεις στην παραλία και σε ποια παραλία, το προκαλείς να αναρωτηθεί με ποια παρέα τα κάνεις όλα αυτά. Τα λέμε όλα αυτά, γιατί έχουμε ακούσει για το πόσο απεχθάνονται ορισμένοι τη δημοσιότητα του είδους και τους βλέπουμε ξαφνικά να διεκδικούν μια θεσούλα στο δημόσιο κουτσομπολιό, ενώ άλλοι πάλι έχουν κάνει καριέρα μόνον ως πρωταγωνιστές κουτσομπολιών, άλλο αν κάτω από τη φωτογραφία τους βλέπεις το χαρακτηρισμό «τηλεπαρουσιάστρια», για παράδειγμα, και ψάχνεις ποια εκπομπή παρουσιάζει και δεν βρίσκεις.

Γράφει η ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ